25 лютого в он-лайн форматі пройшла підсумкова колегія закладів професійної освіти під головуванням першого заступника Голови обласної державної адміністрації Наталі Заболотної. Вона, зокрема, зазначила: нині професійні (професійно-технічні) заклади здійснюють підготовку із 120 професії, 70% з яких інтегровані. З 1 вересня 2020 року 8 закладів професійної (професійно-технічної) освіти м.Вінниці фінансуються з обласного бюджету та за рахунок освітньої субвенції Вінницької міської об’єднаної територіальної громади. В подальшому вся мережа даних закладів має перейти на баланс місцевих бюджетів і І етап цього процесу вже стартував. І один із викликів – це віднайти джерела фінансування для усієї профтехосвіти області.
Пріоритетом залишається розбудова навчально-практичних центрів на базі діючих училищ. Нині їх функціонує вже 20. На їхнє створення використали 34 714,5 тис.грн. Зокрема:
з державного бюджету – 13 844,7 тис.грн.;
обласного бюджету – 1 529,0 тис.грн.;
кошти ДФРР – 2 800,0 тис.грн.;
кошти спеціальних фондів ЗП(ПТ)О – 7 283,8 тис.грн.;
кошти інвесторів – 9 257,0 тис.грн.
Департаментом освіти і науки надіслано до комісії Міністерства освіти і науки України заявки 5-ти ЗП(ПТ)О області для включення до переліку закладів професійної (професійно-технічної) освіти, на базі яких планується створення навчально-практичних центрів. Загальний обсяг фінансування на створення у 2021 році навчально-практичних центрів, відповідно до поданих закладами професійної (професійно-технічної) освіти області пропозицій, становить 5 244,4 тис.грн.
У рамках програми Міністерства освіти і науки України «Оснащення навчальних кабінетів і STEM-лабораторій у 2020 році» ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище» отримав обладнання для STEM-лабораторії, вартість якого – 1 551,3 тис.грн. У лабораторії закладу освіти встановлено обладнання нового освітнього простору для різних видів діяльності: інтерактивна панель, 3D-принтери, 3D-сканер, 3D-ручки, персональний комп'ютер форм-фактора десктоп для педагогічного працівника, 14 персональних ноутбуків для здобувачів освіти, цифровий фрезерувальний верстат, цифровий лазерний верстат, фото-відео студія, комплекти для моделювання, вишивальна машинка, окуляри віртуальної реальності тощо.
Найбільш успішною та результативною є співпраця закладів профтехосвіти з Фондом ім. Ебергеда Шьока (Баден-Баден, Німеччина). Протягом 2020 року за рахунок коштів Фонду вищим художнім професійно-технічним училищем №5 м.Вінниці придбано обладнання для столярів і малярів на суму 826 тис.грн., матеріали для навчальних цілей на суму 463 тис.грн., проведено енергосанацію майстерні на суму 275 тис.грн., надано благодійну допомогу на організацію дистанційного навчання і протидію COVID на суму 19,2 тис.грн. 3 грудня 2020 року відбулося підписання додаткових угод між Фондом ім. Е.Шьока, Департаментом освіти і науки облдержадміністрації та вищим художнім професійно-технічним училищем №5 м.Вінниці про продовження співпраці з модернізації професійної освіти на базі ВХПТУ №5 м.Вінниці. Згідно укладених угод співпрацю з підготовки кваліфікованих робітників по професіях «реставратор декоративно-художніх фарбувань, маляр» та «столяр будівельний, виробник художніх виробів з дерева» продовжено на три роки.
Також, керівництвом Фонду заплановано розширення діяльності щодо модернізації професійної освіти у області через впровадження проєкту в галузі сільського господарства. У 2021 році заплановано підписання угоди про співпрацю між ДПТНЗ «Хмільницький аграрний центр професійно-технічної освіти» та Фондом на підготовку кваліфікованих робітників за професією «садовод; плодоовочівник». У процесі реалізації проєкту планується встановлення (будівництво) тепличного комплексу.
Розпочато реалізацію соціального проєкту з покращення санітарно-побутових умов для учнів вищого художнього професійно-технічного училища №5 м.Вінниці. У 2021 році заплановано заміну санітарних систем і мережі водогону в гуртожитку та встановлення душових кабін. Роботи будуть виконуватись учнями системи професійної освіти Швейцарії та учнями училища. На даний час триває розробка проєкту виконання робіт. Матеріали та обладнання надає компанія GEBERIT.
Важливим фактором якості підготовки кваліфікованих робітників є уміння випускників працювати на сучасному обладнанні за сучасними технологіями. Тому створюються умови для навчання учнів безпосередньо на підприємствах – дуальна форма здобуття освіти. Елементи дуальної форми навчання продовжують впроваджуватися у освітній процес у 12 закладах професійної (професійно-технічної) освіти за 26 професіями.
Володимир Буняк – в.о. директора Департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації – акцентував увагу на погіршенні епідемічної ситуації в області, відтак заклади професійної (професійно-технічної) освіти на два тижні переходять на он-лайн навчання. Але такі жорсткі заходи не повинні завадити проходженню практики та підготовці фахових працівників.
Про методичний супровід освітнього процесу у закладах професійної (професійно-технічної) освіти області у 2020 році та ключові орієнтири на 2021 рік – розповів учасникам колегії Василь Дорош – директор Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Вінницькій області.
Людмила Мазур – директор Вінницького державного центру естетичного виховання учнів ПТНЗ (презентація) – ознайомила з підсумки роботи Вінницького державного центру естетичного виховання учнів професійно-технічних навчальних закладів у 2020 році та основні завдання на 2021 рік.
Пропонуємо переглянути наступні презентації:
в.о. директора Департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації Буняка Володимира Володимировича на тему: «Про підсумки роботи закладів професійної (професійно-технічної) освіти області у 2020 році та завдання на 2021 рік»;
директора Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Вінницькій області Дороша Василя Степановича на тему: «Методичний супровід освітнього процесу у закладах професійної (професійно-технічної) освіти області у 2020 році та ключові орієнтири на 2021 рік»;
директора Вінницького державного центру естетичного виховання учнів ПТНЗ Мазур Людмили Костянтинівни на тему: «Про підсумки роботи Вінницького державного центру естетичного виховання учнів професійно-технічних навчальних закладів у 2020 році та головні завдання на 2021 рік».