Безбар’єрність

Освітня галузь Вінницької області активно працює над виконанням Плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року.

Станом на 01 жовтня 2023 року у закладах освіти області облаштовано 474 укриття у 445 закладах дошкільної освіти, з них 1 укриття облаштовано з урахуванням принципів безбар`єрності. У 27 закладах функціонують захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття), які готові або обмежено готові до використання; 772 укриття у 603 закладах загальної середньої освіти, з них 9 облаштовано з урахуванням принципів безбар`єрності. У 66 закладах функціонують захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття), які готові або обмежено готові до використання. Як приклад успішного втілення принципів доступності на Вінниччині за останні роки є облаштування дев’яносто семи відсотків закладів загальної середньої освіти укриттями. Станом на 15 вересня 2023 року введено в експлуатацію укриття у Комунальному закладі «Якушинецький ліцей» Вінницької області с. Якушинці, вул. Б.Хмельницького, 60. Державний бюджет – 4 млн 325,5 тис. грн, місцевий – 2 млн 513,3 тис. грн. Всі роботи виконано згідно ПКД. Укриття облаштовано ліфтом для дітей з інвалідністю.

Органи управління освітою територіальних громад забезпечують придбання корекційного обладнання відповідно до рівня підтримки, якого потребує дитина в освітньому процесі (наказ Міністерства освіти і науки України від 23 квітня 2018 року № 414 «Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти» (зі змінами).

Діти з особливими освітніми потребами забезпечені підручниками та посібниками, зокрема отримано 97 підручників шрифтом Брайля (552 частини) на суму 764,0 тис. грн. для учнів 5, 8, 9 класів.

У комунальному закладі «Вінницький ліцей № 16» функціонує спеціальний клас для дітей з порушеннями зору, де освітні послуги отримують 4 дитини. Крім того, в області функціонує 16 закладів загальної середньої освіти спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Вінницької області (спеціальні школи та навчально-реабілітаційні центри) для дітей з особливими освітніми потребами (порушення слуху, зору, мовлення, інтелектуальні порушення, розлади спектру аутизму), де навчаються 1560 дітей, з них на денній формі навчання перебуває 510 дітей, зараховані до пансіону – 1050. Наявна мережа закладів задовольняє потреби громад області.

=== Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів області ===

За статистичними даними кількість дітей віком від 0 до 18 років в області складає 225,1 тисяч. Відповідно до Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 (зі змінами), необхідна кількість інклюзивно-ресурсних центрів для зазначеної кількості дітей становить 38. Станом на 01 жовтня 2023 року в області створено та функціонує 40 інклюзивно-ресурсних центрів.

З метою надання допомоги батькам, закладам освіти та керівникам інклюзивно-ресурсні центри області підключені до автоматизованої системи роботи ІРЦ. За допомогою автоматизованої системи батьки можуть подати заяву до інклюзивно-ресурсного центру, не виходячи з дому, отримати запрошення на проходження комплексної оцінки розвитку дитини. Завдяки автоматизованій системі зберігаються заяви батьків та висновок в електронному вигляді.

Вінницька область отримала 38 комплектів методик для проведення комплексної оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами на загальну суму 2 млн 777 тис. грн. 25 фахівців інклюзивно-ресурсних центрів пройшли навчання та отримали сертифікати з практичного використання всесвітньо визнаних та адаптованих методик діагностики для дітей з особливими освітніми потребами: “CASD” (опитувальник розладу аутистичного спектру), “Conners-3” (шкали оцінювання розладу дефіциту уваги та гіперактивності), “Leiter-3” (міжнародна шкала продуктивності Лейтера), “WISC-IV” (шкала інтелекту Векслера для дітей) та “РЕР-3”.

Фахівці інклюзивно-ресурсних центрів проводять комплексну оцінку розвитку дитини, надають консультації батькам (законним представникам) дітей, педагогічним працівникам, які беруть участь в інклюзивному навчанні, за потреби долучаються до складання індивідуальної програми розвитку дітей, які перебувають на інклюзивному навчанні, організовують і проводять семінари, тренінги, конференції, засідання за круглим столом для педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.

Усі ІРЦ обладнані сучасною інтерактивною технікою, яка під’єднана до мережі Інтернет. Усі інклюзивно-ресурсні центри мають багатофункціональні пристрої (принтер-сканер-копір), ламінатори, проектори, інтерактивні дошки та екрани. Облаштовано кабінети учителя-логопеда, олігофренопедагога, практичного психолога, сурдопедагога, для занять з лікувальної фізкультури, спеціально облаштовані (відповідно до вимог ДБН) туалетні кімнати.

Завдяки роботі ІРЦ, значно збільшилася кількість дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту на інклюзивному навчанні.

Вінницька область на придбання спеціальних автомобілів для інклюзивно-ресурсних центрів отримала з державного бюджету 7 млн 375,5 тис. грн. Придбано 6 спеціальних автобусів – мобільних ІРЦ. Вони перебувають у Барській ТГ, Бершадській ТГ, Жмеринській ТГ, Махнівській ТГ, Шаргородській ТГ, Ямпільській ТГ.

Мобільний ІРЦ обладнаний усіма необхідними корекційно-розвивальними технологіями та інструментами, як і традиційні інклюзивно-ресурсні центри, проте в ньому можуть займатися діти, які не мають змоги добиратися до закладів освіти. Мобільний ІРЦ може приїздити до дітей з особливими освітніми потребами за місцем їх проживання для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини чи надання корекційно-розвиткових послуг.

 

=== Співпраця фахівців інклюзивно-ресурсних центрів з командами супроводу у закладах освіти ===

Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами є важливою частиною якісного інклюзивного навчання у закладах освіти. Адже саме вона розробляє індивідуальну програму розвитку дитини, проводить моніторинг її виконання, вносить зміни, створює умови для інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в освітнє середовище та допомагає педагогам організувати інклюзивне навчання. Саме тому надважливо налагодити співпрацю між фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, які проводили комплексну оцінку розвитку особи, та командою супроводу у закладі освіти.

З метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення батьків до участі в освітньому процесі фахівці-консультанти інклюзивно-ресурсних центрів співпрацюють з закладами освіти області, долучаються до роботи команд психолого-педагогічного супроводу в закладах дошкільної, загальної середньої освіти, допомагають у складанні індивідуальних програм розвитку дітей на підставі висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (відповідно до необхідного рівня підтримки дитини). Закладами дошкільної, загальної середньої освіти укладаються цивільно-правові угоди з фахівцями для проведення корекційно-розвиткових занять відповідно до індивідуальної програми розвитку.

Корекційно-розвиткові послуги для дітей проводяться в очному форматі з дотриманням алгоритму дій за сигналом «Увага всім!» та «Повітряна тривога!».

 

=== Звіт за IV квартал 2022 року ===

Укриття закладів освіти облаштовані в основному в підвальних приміщеннях. Станом на 10 грудня 2022 року заклади загальної середньої освіти мають 607 укриттів, з них 9 укриттів облаштовані з урахуванням принципів безбар’єрності, та 457 укриттів у закладах дошкільної освіти, з них 1 укриття облаштовано з урахуванням принципів безбар’єрності.

Проведено курси підвищення кваліфікації для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів; асистентів вчителів закладів загальної середньої освіти; вихователів, учителів початкових класів, учителів математики, учителів фізичної культури та ЛФК, спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів; учителів-логопедів, вчителів розвитку мовлення всіх типів закладів загальної середньої освіти. Тематичні курси для всіх категорій педагогічних працівників, зокрема інклюзивних класів на теми: “Моделювання індивідуальної програми розвитку для дитини з ООП”, “Формування професійного самовизначення осіб з обмеженими можливостями в ЗЗСО”, “Особливості організації корекційної роботи з розвитку сенсорної сфери дитини з психофізичними порушеннями”.

На базі Комунального закладу “Вінницька обласна клінічна психоневрологічна лікарня ім. акад. О.І. Ющенка” (відділення № 16) педагоги Комунального закладу “Прибузька спеціальна школа” Вінницької обласної Ради надають освітні послуги дітям, які перебувають на стаціонарному лікуванні (1 клас-комплект учнів початкової школи). Освітні послуги отримують 15-20 дітей. Педагоги Комунального закладу “Вінницька спеціальна школа” Вінницької обласної Ради надають освітні послуги для дітей, які за станом здоров`я не можуть навчатися за місцем проживання (учні 5-11 класів). За період від 01 вересня 2022 року освітні послуги отримали 70 дітей.

Усі заклади вищої та фахової передвищої освіти області забезпечують доступність та зручність отримання інформації як здобувачами освіти, так і абітурієнтами. На відповідних сайтах закладів освіти оприлюднюється інформація щодо особливостей вступної кампанії, Дні відкритих дверей, зустрічі із роботодавцями тощо. Крім того, на сайті управління освіти та науки Департаменту гуманітарної політики і фейсбук-сторінці відображено необхідні нормативні документи Міністерства освіти і науки України, Центру якості освіти, здійснюється технічна підтримка підготовки до МПТ тощо.

В усіх закладах вищої та фахової передвищої освіти постійно удосконалюється система ведення електронних журналів, визначається рейтинг успішності кожного студента та всі зміни своєчасно опубліковуються на офіційних веб-сайтах та сторінках.

Навчання цифровій грамотності як викладачів так і здобувачів освіти здійснюються постійно, в залежності від платформи на якій проводять он-лайн навчання. Крім того, викладачі проходять систематично курси підвищення цифрової грамотності на відповідних ресурсах Міністерства цифрової трансформації України.

Усі заклади вищої та фахової передвищої освіти провели оцифровку бібліотечних фондів та забезпечили доступ до них здобувачам освіти. Посилання на ту чи іншу інформацію надає викладач під час викладання лекційних матеріалів.