Стан розвитку освіти області

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

За інформацією територіальних громад, на 01 листопада 2024 року в області функціонує 664 заклади освіти, які забезпечують здобуття дошкільної освіти дітьми відповідного віку: 

  • 511 – заклади дошкільної освіти, 
  • 153 – заклади загальної середньої освіти в яких функціонують дошкільні підрозділи. 

Освітні послуги за різними формами навчання (очна, дистанційна, змішана) надає 664 заклад освіти, який забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми відповідного віку. За списком у закладах перебуває біля 43,8 тис. дітей віком від 2 до 6 (7) років.

В порівнянні з минулим роком мережа закладів освіти, які забезпечують здобуття дошкільної освіти дітьми відповідного віку, зменшилась на 11 одиниць (Липовецька, Гайсинська, Краснопільська, Ямпільська, Хмільницька, Чечельницька територіальні громади). Зниження кількісних показників зумовлено демографічною ситуацією. За останні роки динаміка народжуваності дітей має стійку тенденцію до зменшення. Крім того, з початком воєнних дій в Україні значну частину дітей вивезено батьками за кордон.

Сьогодні дошкільну освіту області забезпечує близько 12 тис. працівників, у тому числі, 5,1 тис. осіб педагогічного персоналу.

Організовуючи освітню діяльність, педагоги закладів дошкільної освіти використовують інноваційні технології, сучасні методики, беруть участь у різних проєктах. 

Зокрема, 50 ЗДО беруть участь в Міжнародному проєкті «Освіта для сталого розвитку в дії», у якому реалізовується програма «Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку» (розвиток і формування в дітей навичок ресурсозбереження, ефективного спілкування та гармонійних стосунків з оточенням). 

35 закладів – в Міжнародній програмі з основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку «Афлотот». 

20 закладів дошкільної освіти області є учасниками проєкту «Сприяння освіті», який реалізується у рамках Меморандуму про взаєморозуміння між Міністерством освіти і науки України та The LEGO Foundation. 

З жовтня 2024 року 101 заклад дошкільної освіти бере участь у проєкті «Думай на рівних: комплексна програма соціально-емоційного розвитку та психо-соціальної підтримки дітей дошкільного віку», який реалізується Всеукраїнським фондом «Крок за кроком».

Представництво Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні у лютому 2024 року надало інформаційно-розвивальні плакати «Гратися і не боятися» для закладів освіти, які забезпечують здобуття дошкільної освіти дітьми відповідного віку. Для Вінницької області надано 2510 наборів, для груп, які функціонують в очному та змішаному форматах, та укриттів. 

Завдання з реабілітації та корекції здоров’я дітей вирішується за допомогою мережі спеціальних та санаторних закладів дошкільної освіти та груп. Сьогодні в області для дітей, які потребують корекції фізичного чи розумового розвитку, функціонують 69 спеціальних та 53 санаторних груп. Всього в цих закладах оздоровлюється понад 2,1 тис. дітей (міста Вінниця, Жмеринка, Ладижин, Калинівка, Козятин, Немирів, Хмільник). 

Одним із пріоритетів діяльності Департаменту є організація інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти про що свідчать дані таблиці.

Інформація про організацію інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти

Навчальні роки Заклади дошкільної освіти, в яких організоване інклюзивне навчання Групи Діти з ООП Кількість асистентів вихователя
2020-2021 127 181 271 171
2021-2022 126 206 330 197
2022-2023 136 227 344 191
2023-2024 182 323 425 307
2024-2025 205 404 695 394

 

Працівники дошкільної освіти області, відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України, входять до складу робочих груп з:

  • розроблення пропозицій щодо відповідних проєктів рішень Міністерства освіти і науки України та проєктів нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України згідно з планом організації підготовки проєктів актів та виконання інших завдань, необхідних для реалізації Закону України від 06 червня 2024 року № 3788-ХІ «Про дошкільну освіту» (2 особи);
  • розроблення Положення про спеціальний дитячий садок, Порядок утворення та функціонування спеціальних груп закладів дошкільної освіти, Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами та Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту (3 особи).

ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

В області функціонує 606 закладів загальної середньої освіти, навчається 158,8 тис. учнів (на 3,6 тис. учнів менше, ніж в минулому році).

У 2024 році 19 закладів загальної середньної освіти ліквідовано (Літинська, Оратівська, Чечельницька, Жмеринська, Могилів-Подільська, Яришівська, Війтівецька, Уланівська територіальні громади), з них 6 закладів реорганізовано в структурні підрозділи закладів загальної середньої освіти у Війтівецькій та Уланівській територіальних громадах. У Вороновицькій теритоіальній громаді з 2 філій створено 2 гімназії.

У 2024 році функціонувало 87 опорних закладів загальної середньої освіти із 111 філіями, у 45 територіальних громадах, з підвезенням 7290 учнів із сусідніх сіл.

Освітній процес забезпечує 18,1 тис. педагогічних працівників. В закладах загальної середньої освіти області працевлаштовано 345 осіб з числа внутрішньо переміщених осіб, з яких 212 є педагогічними працівниками.

В області функціонують 22 центри професійного розвитку педагогічних працівників.

У 2023/2024 навчальному році забезпечено проведення І, ІІ ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з 18-ти дисциплін.

У ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад взяли участь 1574 учні закладів загальної середньої освіти області, з них стали переможцями та здобули: І місце – 120 учнів; ІІ місце – 231 учень; ІІІ місце – 406 учнів.

У березні-квітні 2024 року 55 найкращих учнів області взяли участь у IV етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад з дванадцяти навчальних предметів (української мови та літератури, фізики, математики, астрономії, біології, географії, екології, інформатики, інформаційних технологій, історії, хімії, польської мови та літератури). На загальному рахунку учасників 19 перемог: 3 перших місць, 3 других та 13 третіх.

Швайко Даніїл Олегович, учень 11 класу Комунального закладу «Вінницький фізико-математичний ліцей № 17», став учасником 65-ї Міжнародної учнівської олімпіади з математики та виборов срібну медаль.

У 2023-2024 навчальному році 4 учня стали переможцями ІІІ (загальнодержавного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук.

Вагомими є здобутки юних вінничан у Всеукраїнських турнірах та Міжнародних мовно-літературних конкурсах. Протягом лютого-березня проведено фінальні етапи ХІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, ХХІV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика та ХХІІІ Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості для учнів 3-11 класів закладів загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, студентів закладів фахової передвищої та вищої освіти. Загалом у 2024 році переможцями фінальних етапів конкурсів стали 33 учасники, які були нагороджені: дипломи І ступеня – 13 осіб, дипломи ІІ ступеня – 10 осіб та дипломи ІІІ ступеня – 10 осіб.

За підсумками XXIV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика та ХІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка 6 учням закладів освіти області призначено стипендії Президента України. Ще 3 учні закладів освіти області стали претендентами на призначення стипендії Президента України у 2024 році з числа переможців IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2023/2024 навчальному році. 1 учениця стала претендентом на призначення стипендії Кабінету Міністрів України у 2024 році з числа переможців ІІІ етапу (І місце) Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2023/2024 навчальному році.

Швайку Даніїлу Олеговичу призначено премію Президента України, як переможцю Міжнародної учнівської олімпіади з математики у 2024 році.

За підсумками Всеукраїнських учнівських конкурсів, фестивалів, турнірів, змагань Департаментом гуманітарної політики обласної державної адміністрації 28 листопада 2024 року проведено свято обдарованої молоді «Таланти Поділля-2024» на якому з обласного бюджету виплачено 453 грошові премії на загальну суму понад 422 тис. грн.

У 2024 році для проходження національного мультипредметного тесту (НМТ) у Вінницькій області було зареєстровано 13 600 учасників (в основний і додатковий період реєстрації) (у 2023 році – 12.622). За результатами основної сесії національного мультипредметного тесту в 2024 році 102 особи отримали 200 балів з одного предмета, 9 – з двох предметів та 5 випускників отримали 200 балів по кожному із трьох предметів.

Одним із пріоритетів діяльності Департаменту є організація інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти про що свідчать дані таблиці.

Інформація про організацію інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти

Навчальні роки Кількість ЗЗСО, в яких організоване інклюзивне навчання Класи Діти з ООП Кількість асистентів учителя
2018-2019 213 473 413 352
2019-2020 295 735 893 516
2020-2021 302 756 934 742
2021-2022 317 911 1151 902
2022-2023 394 1103 1387 1103
2023-2024 412 1355 1724 1313

 

Засновниками та керівниками закладів загальної середньої освіти здійснено забезпечення закладів альтернативними джерелами електроенергії – генераторами. Станом на 01 грудня, в закладах загальної середньої освіти було встановлено 725 генераторів. Орієнтовна потреба складає 187 генератори.

В області продовжено реалізацію реформи шкільного харчування ініційованої першою леді України Оленою Зеленською.

Одноразовим гарячим харчуванням станом на 01 грудня 2024 року охоплено 117.032 учні (76,8%) (на 7,8% більше ніж у минулому навчальному році).

Середня вартість сніданку одного учня в день по області складає 31,0 грн.

У 2024/2025 навчальному році потребують підвозу 23.259 учнів.

Фактично забезпечено підвозом 22.536 учнів (96,89%).

Станом на 01 грудня 2024 року в області нараховується 337 шкільних автобусів, з яких 50 обладнаних місцями для дітей з особливими освітніми потребами.

Заклади загальної середньої освіти обласного підпорядкування

В області функціонує 21 заклад загальної середньої освіти обласної комунальної власності, де навчається та виховується 3 026 дітей. Освітній процес здійснює 14 спеціальних шкіл, 2 навчально-реабілітаційних центри, 5 ліцеїв. У всіх зазначених закладах діє пансіон, в якому цілодобово перебуває 1607 дітей.

Спеціальні школи та навчально-реабілітаційні центри Вінницької обласної Ради є закладами загальної середньої освіти, що забезпечують здобуття освіти на певному її рівні (початкова, базова середня та повна загальна) для дітей з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями зору, слуху, мовлення та інтелектуального розвитку.

У закладах створені належні умови для навчання, розвитку та проживання дітей. Працюють корекційні відділення, сенсорні кімнати, кімнати ЛФК, класи логоритміки, логопедичні кабінети, кімнати соціально-побутового орієнтування, що обладнані кухонними меблями та побутовою технікою, комп’ютерні класи, спортивні зали, навчальні майстерні, актові зали, бібліотеки, ігрові та спортивні майданчики.

ПРОФЕСІЙНА (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНА) ОСВІТА

Мережа державних закладів професійної (професійно-технічної) освіти складає 29 навчальних закладів (у т.ч. один у стані реорганізації) та 3 навчальні центри при установах виконання покарань.

У закладах професійної (професійно-технічної) освіти навчаються понад 12 тис. здобувачів освіти.

У 2024 році випущено понад 5 тис. кваліфікованих робітників, із них 121 фахівець.

Працевлаштування здійснюється на підприємствах, установах та організаціях, які є замовниками кадрів. Працевлаштовані 85% випускників за професією.

У 2024 році закладами професійної (професійно-технічної) освіти вперше регіональне замовлення виконано на 98%.

У переліку пріоритетних галузей економіки регіону варто виокремити сільське господарство, громадське харчування, будівництво, сфера обслуговування.

У сфері професійної (професійно-технічної) освіти здійснюється співпраця з міжнародними організаціями та фондами. Зокрема, в області Українським фондом соціальних інвестицій та Німецьким банком розвитку KFW реалізується проєкт «EU4Skills: Модернізація інфраструктури системи професійно-технічної освіти в Україні». Мета проєкту ‒ реконструкція навчально-виробничих майстерень. З квітня 2024 року у ДПТНЗ «Вінницьке міжрегіональне вище професійне училище» та ДПТНЗ «Вінницьке вище професійне училище сфери послуг» розпочато реалізацію проєкту.

За сприяння Фонду Ебергарда Шьока (Німеччина), відповідно укладеного договору між Департаментом гуманітарної політики Вінницької обласної державної адміністрації, Департаментом освіти Вінницької міської ради та Вищим художнім професійно-технічним училищем № 5 м. Вінниця з 1 вересня 2024 року на базі училища розпочата підготовка з професій «Муляр» та «Штукатур» згідно із західноєвропейськими стандартами.

В ході реалізації спільного Німецько-Українського модельного проєкту у сфері професійної (професійно-технічної) освіти з модернізації та адаптації професії «Плодоовочівник», за фінансової підтримки Фонду Eberhard-Schöck-Stiftung (Баден-Баден, Німеччина), у вересні 2024 року, на базі ДПТНЗ «Хмільницький аграрний центр професійно-технічної освіти» було відкрито сучасну лабораторію та клас теоретичного навчання.

25 жовтня 2024 року на базі ДНЗ “Центру професійно-технічної освіти №1 м.Вінниці” було відкрито науково-технічний простір “Maker Space” в межах проєкту «Покращення залучення та інтеграції підлітків, які постраждали від війни, у приймаючі громади», що реалізується Громадською організацією Подільська Агенція Регіонального Розвитку за підтримки гуманітарної агенції Diakonie Katastrophenhilfe. Простір наповнений сучасним обладнанням, а підлітки ВПО мають можливість опанувати програмування, Arduino та 3-D моделювання, можуть отримати психологічне консультування, опановують правила надання домедичної допомоги, фізичної безпеки та психологічної підтримки, знаходять нових друзів.

На базі ЗП(ПТ)О області діють 24 навчально-практичні центри, оснащені сучасним обладнанням, технікою та інструментами.

Вінницький державний центр естетичного виховання учнів професійно-технічних навчальних закладів здійснював координацію виховного процесу в закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Мережа гуртків Центру у 2024 році складала 24 гуртки, клуби, творчі об’єднання за інтересами, які відвідували 701 вихованець.

У закладах професійної (професійно-технічної) освіти було організовано роботу 577 гуртків, які відвідували 8499 вихованців.

ВИЩА ОСВІТА

Мережа закладів вищої та фахової передвищої освіти Вінницької області складає 37 закладів:

  • 11 закладів вищої освіти: 4 університети мають статус національного, 1 державний університет, 2 приватних, 3 відокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти (1 державний та 2 приватні), 1 комунальний заклад вищої освіти, який здійснює перепідготовку педагогічних кадрів;
  • 26 закладів фахової передвищої освіти (9 – підпорядковані Департаменту гуманітарної політики, 4 – іншим департаментам ОВА, 11 – відокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти, 2 – приватні).

У закладах вищої освіти здобувають освіту понад 32 тис. студентів. У семи закладах діє аспірантура, а п’яти – докторантура. Понад 17 тис. здобувачів навчаються у закладах фахової передвищої освіти. Вищу та фахову передвищу освіту за кошти обласного бюджету здобувають 6486 осіб. 

Випуск фахівців у 2024 році за освітньо-кваліфікаційними рівнями склав: фаховий молодший бакалавр – 4,2 тис. осіб, бакалавр – 5,9 тис. осіб, магістр – 2,3 тис. осіб.

Абітурієнти Вінницької області подали понад 47,7 тис. заяв, в тому числі 27,9 тис. на державну (регіональну) форму навчання. Найпопулярнішими спеціальностями при вступі у 2024 році були:

  • 073 «Менеджмент»
  • 222 «Медицина»
  • 081 «Право»
  • 122 «Комп’ютерні науки»
  • 053 «Психологія»

Міністерством освіти і науки України вперше в 2024 році запроваджено систему грантової підтримки кращих абітурієнтів під час вступу до закладів вищої освіти. Так цьогоріч в цьому проєкті взяли участь 7 вишів області, сформовано 489 запитів, з яких 281 студент уже отримали грант на навчання.

Навчальний процес забезпечують 9317 працівників, зокрема 4865 викладачів, з яких 2238 мають науковий ступінь та 1689 – вчене звання. 

Підготовка здійснюється у закладах:

  • фахової передвищої освіти із 56 спеціальностей (спеціалізацій);
  • вищої освіти за рівнями «бакалавр» – 84;
  • «магістр» – 77.