Освітня галузь Вінницької області активно працює над виконанням Плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року.
Питання безбар’єрності набуло особливо важливого значення в умовах війни, яка загострила всі процеси.
Відповідно до пункту 9 Порядку проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 року № 537, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України визначає щороку до 1 червня типи об’єктів, що підлягають оцінці.
У 2024 році в переліку об’єктів, що підлягають оцінці ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю становить 1336 закладів освіти. В області обстежено 956 закладів освіти. З яких 115 (12%) визначено безбар’єрним, 650 (68%) частково безбар’єрним, 191 (20%) бар’єрні.
Кількість осіб з інвалідністю серед працюючих – 503.
Усього осіб з інвалідністю | Пересуваються на кріслах колісних | З порушенням зору | З порушенням слуху | Мають інші порушення | |
Усього: | 503 | – | 9 | – | 494 |
з них чоловіки | 172 | – | 3 | – | 169 |
з них жінки | 331 | – | 6 | – | 325 |
Кількість осіб з інвалідністю серед відвідувачів/клієнтів/тих, хто навчається з початку року – 1848.
Усього осіб з інвалідністю | Пересуваються на кріслах колісних | З порушенням зору | З порушенням слуху | Мають інші порушення | |
Усього: | 1848 | 36 | 215 | 271 | 1326 |
з них чоловіки | 788 | 22 | 99 | 172 | 495 |
з них жінки | 1060 | 14 | 116 | 99 | 831 |
ДІЯЛЬНІСТЬ ІРЦ
За результатами моніторингу функціонування інклюзивно-ресурсних центрів відповідно до нормативів, в області у 2023 році функціонувало 39 інклюзивно-ресурсних центрів, у 2024 році створено ще один. Станом на 1 червня 2024 року здійснюють свою діяльність 40 інклюзивно-ресурсних центрів. Існуюча мережа ІРЦ задовільняє потреби територіальних громад щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. В інклюзивно-ресурсних центрах створені умови для безпечного, комфортного, інклюзивного освітнього середовища. Фахівці-консультанти забезпечені необхідним обладнанням, наочністю, дидактичними матеріалами, посібниками.
Здебільшого інклюзивно-ресурсні центри укомплектовані фахівцями-консультантами відповідно до штатних розписів.
№ з/п | Повна назва закладу | Кількість ставок педагогічних працівників згідно зі штатним розписом , од | – з них незайнятих ставок (вакансій) |
1 | Комунальна установа”Інклюзивно- ресурсний центр” Барської міської ради | 7 | 1 |
2 | Комунальна установа “Бершадський інклюзивно-ресурсний центр” | 7 | 1 |
3 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Вапнярської селищної ради | 5 | 0,75 |
4 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр”Війтівецької сільської ради | 5 | 0 |
5 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр №1 Вінницької міської ради” | 11,5 | 2,25 |
6 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр №2 Вінницької міської ради” | 11,5 | 4,25 |
7 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр”Гайсинської міської ради | 7 | 0.5 |
8 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Дашівської селищної ради | 7 | 1 |
9 | Комунальна установа “Джулинський інкюзивно ресурсний центр” | 7 | 1,5 |
10 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Жмеринської міської ради | 12 | 1 |
11 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Іллінецької міської ради | 6 | 0 |
12 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Калинівської міської ради Вінницької області | 7 | 2,5 |
13 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр Козятинської міської ради Вінницької області” | 8 | 0 |
14 | Комунальна установа «Крижопільський інклюзивно-ресурсний центр» | 8 | 1 |
15 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Ладижинської міської ради | 8 | 1 |
16 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Липовецької міської ради | 5 | 1 |
17 | Комунальна установа “Літинський інклюзивно-ресурсний центр” Літинської селищної ради | 5 | 0 |
18 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Лука-Мелешківської сільської ради Вінницької області | 5 | 1 |
19 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Махнівської сільської ради | 8 | 2 |
20 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Могилів-Подільської міської ради | 5 | 2 |
21 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр Мурованокуриловецької селищної ради” | 5 | 0,75 |
22 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Немирівської міської ради | 8 | 1,5 |
23 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Ольгопільської сільської ради | 5 | 2 |
24 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Оратівської селищної ради | 5 | 0 |
25 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Піщанської селищної ради | 8 | 2,5 |
26 | КУ “Погребищенський інклюзивно-ресурсний центр” Погребищенської міської ради Вінницького району Вінницької області | 5 | 0,5 |
27 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Студенянської сільської ради Вінницької області | 5 | 0 |
28 | Комунальна установа Теплицької селищної ради ,, Теплицький інклюзивно-ресурсний центр” | 4,5 | 0,5 |
29 | Інклюзивно-ресурсний центр Тиврівської селищної ради | 10 | 3 |
30 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Томашпільської селищної ради | 5 | 0 |
31 | Комунальна установа “Тростянецький селищний інклюзивно-ресурсний центр” | 7 | 1 |
32 | Комунальна установа “Тульчинський міський інклюзивно-ресурсний центр” Тульчинської міської ради | 8 | 0 |
33 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр”Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області | 5 | 1 |
34 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Хмільницької міської ради | 5 | 0 |
35 | Інклюзивно-ресурсний центр Чернівецької селищної ради | 6 | 2 |
36 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Шаргородської міської ради | 7 | 0 |
37 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Якушинецької сільської ради | 5 | 1 |
38 | Інклюзивно- ресурсний центр Ямпільськоі міської ради | 8 | 0 |
39 | Комунальний заклад “Ободівський інклюзивно-ресурсний центр” Ободівської сільської ради | 6 | 0 |
40 | Комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Городківської сільської ради | 5 | 0 |
=== Звіт за ІI квартал 2024 року ===
Станом на червень 2024 року у закладах освіти області облаштовано:
– 688 укриттів у 672 закладах дошкільної освіти. У 23 закладах функціонують захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття), які готові або обмежено готові до використання;
– 848 укриттів у 743 закладах загальної середньої освіти. У 63 закладах функціонують захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття), які готові або обмежено готові до використання.
– 40 укриттів у 27 закладах професійної (професійно-технічної) освіти.
У 19 закладах функціонують захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття), які готові або обмежено готові до використання;
– 25 укриттів у 26 закладах фахової передвищої освіти;
– 10 укриттів у 11 закладах вищої освіти.
=== Звіт за I квартал 2024 року ===
Станом на 20 березня 2024 року проведено моніторинг щодо організації безбар’єрного доступу до будівель закладів освіти Вінницької області, саме:
– пандуси при вході відповідно до ДБН – 302 заклади;
– низькі пороги – 134 заклади;
– вхідні двері мають ширину 0,9 м – 576 закладів;
– поручні – 311 закладів;
– контрастні обмежувальні смуги на сходах – 268 закладів;
– контрастні рельєфні лінії в пішохідних зонах – 52 заклади;
– звукові сигналізатори – 18 закладів;
– кнопка виклику чергового – 6 закладів;
– сигнальні лампочки ( маячки) – 23 заклади;
– ліфти – 3 заклади;
– універсальні кабіни в туалетах – 59 закладів;
– вхід до укриття облаштовано пандусом – 38 закладів;
– до укриття встановлений ліфт – 1 заклад.
=== Звіт за 2023 рік ===
Станом на 01 жовтня 2023 року у закладах освіти області облаштовано 474 укриття у 445 закладах дошкільної освіти, з них 1 укриття облаштовано з урахуванням принципів безбар`єрності. У 27 закладах функціонують захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття), які готові або обмежено готові до використання; 772 укриття у 603 закладах загальної середньої освіти, з них 9 облаштовано з урахуванням принципів безбар`єрності. У 66 закладах функціонують захисні споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття), які готові або обмежено готові до використання. Як приклад успішного втілення принципів доступності на Вінниччині за останні роки є облаштування дев’яносто семи відсотків закладів загальної середньої освіти укриттями. Станом на 15 вересня 2023 року введено в експлуатацію укриття у Комунальному закладі «Якушинецький ліцей» Вінницької області с. Якушинці, вул. Б.Хмельницького, 60. Державний бюджет – 4 млн 325,5 тис. грн, місцевий – 2 млн 513,3 тис. грн. Всі роботи виконано згідно ПКД. Укриття облаштовано ліфтом для дітей з інвалідністю.
Органи управління освітою територіальних громад забезпечують придбання корекційного обладнання відповідно до рівня підтримки, якого потребує дитина в освітньому процесі (наказ Міністерства освіти і науки України від 23 квітня 2018 року № 414 «Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти» (зі змінами).
Діти з особливими освітніми потребами забезпечені підручниками та навчальними посібниками, зокрема у 2023 році для учнів 6,10 класів з вадами зору (Шрифт Брайля) отримано 87 комплектів (588 частин) на суму 954 тис. грн., надрукованих за кошти державного бюджету.
У комунальному закладі «Вінницький ліцей № 16» функціонує спеціальний клас для дітей з порушеннями зору, де освітні послуги отримують 4 дитини. Крім того, в області функціонує 16 закладів загальної середньої освіти спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Вінницької області (спеціальні школи та навчально-реабілітаційні центри) для дітей з особливими освітніми потребами (порушення слуху, зору, мовлення, інтелектуальні порушення, розлади спектру аутизму), де навчаються 1560 дітей, з них на денній формі навчання перебуває 510 дітей, зараховані до пансіону – 1050. Наявна мережа закладів задовольняє потреби громад області.
=== Про роботу Навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти Вінницької області ===
В межах здійснення методичних та інформаційно-просвітницьких заходів для формування в суспільстві нульової толерантності до насильства та експлуатації, Навчально-методичний центр психологічної служби системи освіти Вінницької області брав участь у реалізації Всеукраїнських проєктів «Розвиток систем попередження та реагування на насильство в закладах освіти та підвищення стійкості підлітків» та «Попередження гендерно зумовленого насильства, торгівлі людьми та порушення прав дитини», що впроваджуються Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та ГО «Ла Страда-Україна» за сприянням Міністерства освіти і науки України.
Фахівцями Навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти Вінницької області проведено цикл інформаційно-просвітницьких та методичних заходів, в тому числі вебінарів, щодо попередження всіх проявів насильства в закладах освіти різних типів для працівників психологічної служби, педагогічних працівників, здобувачів освіти:
- «Профілактика суїцидальної поведінки серед дітей. Безпека дитини в мережі Інтернет», «Просвітницко-профілактична робота фахівців психологічної служби з батьками щодо важливості ненасильницьких методів взаємодії, успішного розв’язання конфліктів та позитивного батьківства» на базі Вінницького обласного молодіжного центру «Квадрат»;
- заняття для соціальних педагогів закладів освіти Вінницької міської територіальної громади «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність учасників освітнього процесу», «Роль та можливості соціальних педагогів закладів освіти в розвитку соціальної згуртованості громад»;
- оn-line засідання Школи молодих практичних психологів та соціальних педагогів закладів загальної середньої освіти «Побудова безпечного, мирного освітнього середовища, яке передбачає впровадження у систему освіти технологій вирішення конфліктів шляхом співробітництва. Діяльність психологічної служби щодо формування у здобувачів освіти здатності протистояти булінгу (цькуванню), навичок ненасильницької поведінки, побудови конструктивного діалогу». Охоплено понад 150 осіб.
Для здобувачів освіти фахівцями Центру проведено тренінги «Запобігання та протидія торгівлі людьми в Україні в умовах війни», «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми в період війни. Психоемоційна підтримка». Охоплено 195 осіб.
В рамках Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» працівниками психологічної служби закладів освіти області упродовж листопада – грудня 2023 року проводилися виховні заходи для учнів старших класів (усні журнали, соціальні диктанти, диспути, флешмоби тощо) в рамках «Години психолога», «Години соціального педагога», присвячені профілактиці та подоланню явищ жорстокості, насильства над дітьми та за участі «Кібербезпека. Правила безпечної поведінки в мережі Інтернет», «Скажемо Ні! насильству», «Протидія булінгу в шкільному середовищі», «Шляхи вирішення конфліктів», «Формування навичок безпечної поведінки у дітей»; конкурси дитячої творчості серед здобувачів освіти (виставки плакатів, фоторобіт, малюнків, соціальних роликів), марафони листів дітей до батьків, акції «Світ без насильства очима дітей», «Я росту в щасливій родині», «Живемо без агресії», «Біла стрічка проти насильства», «Стоп – БУЛІНГ», «Дружня родина: щасливе дитинство без насилля; батьківський всеобуч «Поради батькам, щоби зменшити ризик булінгу та кібербулінгу для своєї дитини», «Взаємні права та обов’язки батьків і дітей», «Насильство в сім’ї та як його уникнути», «Шкільний булінг – нове негативне явище в дитячому колективі: запобігання появі та корекція», «Особистий приклад і авторитет батьків у сім’ї», «Насильство в сім’ї – актуальна проблема сучасного суспільства»; тренінги для батьків здобувачів освіти та педагогів закладів освіти «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми».
Навчально-методичним центром психологічної служби системи освіти Вінницької області проведено оn-line засідання інтервізійної групи працівників психологічної служби закладів освіти Вінницької області «Просвітницько-профілактична робота, спрямована на попередження та коригування проблем, труднощів, негативних емоційних станів у дітей та підлітків, подолання шкідливих звичок, усунення відхилень у поведінці», «Просвітницько-профілактичні заходи щодо підвищення рівня знань учасників освітнього процесу з питань сексуальності людини, статевого виховання, профілактики захворювання на ВІЛ/СНІД». У закладах освіти області впроваджуються просвітницько-профілактичні програми, спрямовані на формування в учнів здорового та безпечного способу життя, збереження власного здоров’я. За програмою «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя» працюють понад 150 фахівців психологічної служби, заходами охоплено 10200 здобувачів освіти. Просвітницько-профілактична програма «Дорослішай на здоров’я» впроваджується понад 120 практичними психологами та соціальними педагогами, заходами охоплено 6000 здобувачів освіти. Понад 60 фахівців психологічної служби впроваджують просвітницько-профілактичну програму «Корисні звички», «Цікаво про корисне», програмою охоплено понад 4300 учнів молодших класів.
=== Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів області ===
За статистичними даними кількість дітей віком від 0 до 18 років в області складає 225,1 тисяч. Відповідно до Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 (зі змінами), необхідна кількість інклюзивно-ресурсних центрів для зазначеної кількості дітей становить 38. Станом на 01 жовтня 2023 року в області створено та функціонує 40 інклюзивно-ресурсних центрів.
З метою надання допомоги батькам, закладам освіти та керівникам інклюзивно-ресурсні центри області підключені до автоматизованої системи роботи ІРЦ. За допомогою автоматизованої системи батьки можуть подати заяву до інклюзивно-ресурсного центру, не виходячи з дому, отримати запрошення на проходження комплексної оцінки розвитку дитини. Завдяки автоматизованій системі зберігаються заяви батьків та висновок в електронному вигляді.
Вінницька область отримала 38 комплектів методик для проведення комплексної оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами на загальну суму 2 млн 777 тис. грн. 25 фахівців інклюзивно-ресурсних центрів пройшли навчання та отримали сертифікати з практичного використання всесвітньо визнаних та адаптованих методик діагностики для дітей з особливими освітніми потребами: “CASD” (опитувальник розладу аутистичного спектру), “Conners-3” (шкали оцінювання розладу дефіциту уваги та гіперактивності), “Leiter-3” (міжнародна шкала продуктивності Лейтера), “WISC-IV” (шкала інтелекту Векслера для дітей) та “РЕР-3”.
Фахівці інклюзивно-ресурсних центрів проводять комплексну оцінку розвитку дитини, надають консультації батькам (законним представникам) дітей, педагогічним працівникам, які беруть участь в інклюзивному навчанні, за потреби долучаються до складання індивідуальної програми розвитку дітей, які перебувають на інклюзивному навчанні, організовують і проводять семінари, тренінги, конференції, засідання за круглим столом для педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.
Усі ІРЦ обладнані сучасною інтерактивною технікою, яка під’єднана до мережі Інтернет. Усі інклюзивно-ресурсні центри мають багатофункціональні пристрої (принтер-сканер-копір), ламінатори, проектори, інтерактивні дошки та екрани. Облаштовано кабінети учителя-логопеда, олігофренопедагога, практичного психолога, сурдопедагога, для занять з лікувальної фізкультури, спеціально облаштовані (відповідно до вимог ДБН) туалетні кімнати.
Завдяки роботі ІРЦ, значно збільшилася кількість дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту на інклюзивному навчанні.
Вінницька область на придбання спеціальних автомобілів для інклюзивно-ресурсних центрів отримала з державного бюджету 7 млн 375,5 тис. грн. Придбано 6 спеціальних автобусів – мобільних ІРЦ. Вони перебувають у Барській ТГ, Бершадській ТГ, Жмеринській ТГ, Махнівській ТГ, Шаргородській ТГ, Ямпільській ТГ.
Мобільний ІРЦ обладнаний усіма необхідними корекційно-розвивальними технологіями та інструментами, як і традиційні інклюзивно-ресурсні центри, проте в ньому можуть займатися діти, які не мають змоги добиратися до закладів освіти. Мобільний ІРЦ може приїздити до дітей з особливими освітніми потребами за місцем їх проживання для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини чи надання корекційно-розвиткових послуг.
=== Співпраця фахівців інклюзивно-ресурсних центрів з командами супроводу у закладах освіти ===
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами є важливою частиною якісного інклюзивного навчання у закладах освіти. Адже саме вона розробляє індивідуальну програму розвитку дитини, проводить моніторинг її виконання, вносить зміни, створює умови для інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в освітнє середовище та допомагає педагогам організувати інклюзивне навчання. Саме тому надважливо налагодити співпрацю між фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, які проводили комплексну оцінку розвитку особи, та командою супроводу у закладі освіти.
З метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення батьків до участі в освітньому процесі фахівці-консультанти інклюзивно-ресурсних центрів співпрацюють з закладами освіти області, долучаються до роботи команд психолого-педагогічного супроводу в закладах дошкільної, загальної середньої освіти, допомагають у складанні індивідуальних програм розвитку дітей на підставі висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (відповідно до необхідного рівня підтримки дитини). Закладами дошкільної, загальної середньої освіти укладаються цивільно-правові угоди з фахівцями для проведення корекційно-розвиткових занять відповідно до індивідуальної програми розвитку.
Корекційно-розвиткові послуги для дітей проводяться в очному форматі з дотриманням алгоритму дій за сигналом «Увага всім!» та «Повітряна тривога!».
=== Звіт за IV квартал 2022 року ===
Укриття закладів освіти облаштовані в основному в підвальних приміщеннях. Станом на 10 грудня 2022 року заклади загальної середньої освіти мають 607 укриттів, з них 9 укриттів облаштовані з урахуванням принципів безбар’єрності, та 457 укриттів у закладах дошкільної освіти, з них 1 укриття облаштовано з урахуванням принципів безбар’єрності.
Проведено курси підвищення кваліфікації для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів; асистентів вчителів закладів загальної середньої освіти; вихователів, учителів початкових класів, учителів математики, учителів фізичної культури та ЛФК, спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів; учителів-логопедів, вчителів розвитку мовлення всіх типів закладів загальної середньої освіти. Тематичні курси для всіх категорій педагогічних працівників, зокрема інклюзивних класів на теми: “Моделювання індивідуальної програми розвитку для дитини з ООП”, “Формування професійного самовизначення осіб з обмеженими можливостями в ЗЗСО”, “Особливості організації корекційної роботи з розвитку сенсорної сфери дитини з психофізичними порушеннями”.
На базі Комунального закладу “Вінницька обласна клінічна психоневрологічна лікарня ім. акад. О.І. Ющенка” (відділення № 16) педагоги Комунального закладу “Прибузька спеціальна школа” Вінницької обласної Ради надають освітні послуги дітям, які перебувають на стаціонарному лікуванні (1 клас-комплект учнів початкової школи). Освітні послуги отримують 15-20 дітей. Педагоги Комунального закладу “Вінницька спеціальна школа” Вінницької обласної Ради надають освітні послуги для дітей, які за станом здоров`я не можуть навчатися за місцем проживання (учні 5-11 класів). За період від 01 вересня 2022 року освітні послуги отримали 70 дітей.
Усі заклади вищої та фахової передвищої освіти області забезпечують доступність та зручність отримання інформації як здобувачами освіти, так і абітурієнтами. На відповідних сайтах закладів освіти оприлюднюється інформація щодо особливостей вступної кампанії, Дні відкритих дверей, зустрічі із роботодавцями тощо. Крім того, на сайті управління освіти та науки Департаменту гуманітарної політики і фейсбук-сторінці відображено необхідні нормативні документи Міністерства освіти і науки України, Центру якості освіти, здійснюється технічна підтримка підготовки до МПТ тощо.
В усіх закладах вищої та фахової передвищої освіти постійно удосконалюється система ведення електронних журналів, визначається рейтинг успішності кожного студента та всі зміни своєчасно опубліковуються на офіційних веб-сайтах та сторінках.
Навчання цифровій грамотності як викладачів так і здобувачів освіти здійснюються постійно, в залежності від платформи на якій проводять он-лайн навчання. Крім того, викладачі проходять систематично курси підвищення цифрової грамотності на відповідних ресурсах Міністерства цифрової трансформації України.
Усі заклади вищої та фахової передвищої освіти провели оцифровку бібліотечних фондів та забезпечили доступ до них здобувачам освіти. Посилання на ту чи іншу інформацію надає викладач під час викладання лекційних матеріалів.